• Strona główna
  • Księgowość
    • Faktury
    • Korekty i błędy
    • Koszty uzyskania przychodu
    • Księgowanie i ewidencja
    • Księgowość międzynarodowa
    • Narzędzia
    • Rozliczenia
    • Terminy i obowiązki
    • VAT i Podatki
  • Biznes
  • Pozostałe
  • Strony
    • O serwisie
    • Mapa strony
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
Czytasz: Czy paliwo jest kosztem uzyskania przychodu?
Udostępnij

i Mała Księgowość

O księgowości, podatkach, fakturach, finansach i biznesie

i Mała Księgowośći Mała Księgowość
Font ResizerAa
  • Biznes
  • Faktury
  • Korekty i błędy
  • Koszty uzyskania przychodu
  • Księgowanie i ewidencja
  • Księgowość międzynarodowa
  • Narzędzia
  • Rozliczenia
  • Terminy i obowiązki
  • VAT i Podatki
  • Pozostałe
Szukaj
  • Kategorie
    • Biznes
    • Faktury
    • Korekty i błędy
    • Koszty uzyskania przychodu
    • Księgowanie i ewidencja
    • Księgowość międzynarodowa
    • Narzędzia
    • Rozliczenia
    • Terminy i obowiązki
    • VAT i Podatki
    • Pozostałe
  • Strony
    • O serwisie
    • Polityka prywatności
    • Mapa strony
    • Kontakt
Obserwuj nas
© i Mała Księgowość (i-malaksiegowosc.pl). Wszelkie prawa zastrzeżone.
Koszty uzyskania przychodu

Czy paliwo jest kosztem uzyskania przychodu?

Agnieszka Samek
Aktualizacja: 2025-08-13 14:35
Agnieszka Samek - Księgowa / autorka
Udostępnij
8 min. czytania
a gas pump is connected to a car at a gas station
Udostępnij

Koszty paliwa jako element wydatków eksploatacyjnych w działalności gospodarczej podlegają rygorystycznym przepisom podatkowym, których przestrzeganie jest konieczne do ich uznania za koszty uzyskania przychodu. Sposób rozliczenia kosztów paliwa zależy od rodzaju pojazdu, sposobu jego użytkowania oraz spełnienia określonych wymogów formalnych.

Tu przeczytasz
  • Podstawy prawne uznawania kosztów paliwa za koszty uzyskania przychodu
  • Paliwo jako wydatek eksploatacyjny pojazdu
  • Klasyfikacja pojazdów a rozliczanie kosztów paliwa
    • Tabelaryczne zestawienie limitów i warunków rozliczania kosztów paliwa
  • Limity i ograniczenia podatkowe
  • Rozliczanie VAT od zakupu paliwa
  • Wymogi dokumentacyjne i ewidencyjne
  • Wybrane scenariusze praktyczne
  • Konsekwencje nieprawidłowego rozliczania kosztów paliwa
  • Nowe trendy regulacyjne i rekomendacje

Podstawy prawne uznawania kosztów paliwa za koszty uzyskania przychodu

Zasady, na jakich koszty paliwa mogą zostać uwzględnione w kosztach uzyskania przychodu, reguluje ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych. Kluczowe jest udokumentowanie związku wydatków na paliwo z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz wykazanie, że zakupione paliwo faktycznie służyło działalności firmy.

Różnicowanie pojazdów – własnych, leasingowanych oraz prywatnych wykorzystywanych w działalności – bezpośrednio determinuje zasady ich rozliczania, a także poziom kosztów uzyskania przychodu.

Oparcie systemu o mechanizmy proporcjonalnego rozliczania, szczególnie w przypadku tzw. użytku mieszanego, ma na celu zapewnienie rzetelności oraz sprawiedliwości podatkowej.

Paliwo jako wydatek eksploatacyjny pojazdu

Paliwo jest jednym z najważniejszych wydatków eksploatacyjnych związanych z użytkowaniem samochodów w firmie. Stanowi niezbędny koszt operacyjny, bezpośrednio oddziałujący na przychody przedsiębiorstwa. Wydatki eksploatacyjne obejmują również inne elementy, o czym warto pamiętać:

  • koszty serwisu i napraw,
  • wydatki na płyny eksploatacyjne,
  • opony,
  • ubezpieczenia,
  • badania techniczne,
  • inne koszty utrzymania pojazdu.

Im większe wykorzystanie pojazdu służbowego, tym wyższe są koszty paliwa – to naturalny wskaźnik intensywności użytkowania pojazdu w działalności gospodarczej.

Podstawą do rozliczania paliwa jest wykazanie służbowego charakteru przejazdów. Przepisy dopuszczają tu zarówno szczegółowe rozliczenia, jak i modele uproszczone (ryczałtowe), pod warunkiem spełnienia określonych kryteriów.

Klasyfikacja pojazdów a rozliczanie kosztów paliwa

Sposób rozliczania paliwa jest ściśle zależny od statusu prawnego pojazdu oraz jego wykorzystywania:

  • Pojazd jako środek trwały firmy – musi być własnością przedsiębiorcy, mieć wartość powyżej 10 000 zł, być kompletny, zdatny do użytku i użytkowany powyżej roku;
  • Pojazd mieszany (służbowo-prywatny) będący środkiem trwałym – do kosztów uzyskania przychodu można zaliczać 75% wydatków na paliwo, pod warunkiem braku ewidencji przebiegu pojazdu;
  • Pojazd użytkowany wyłącznie służbowo (środek trwały) – możliwość rozliczenia 100% wydatków przy prowadzeniu szczegółowej ewidencji i wykluczeniu użytku prywatnego;
  • Pojazdy prywatne wykorzystywane w firmie – tylko 20% poniesionych wydatków może zostać uznane za koszt podatkowy, bez konieczności prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu.

Dla pojazdów leasingowanych limity i zasady rozliczania są analogiczne jak w przypadku pojazdów będących własnością firmy.

Tabelaryczne zestawienie limitów i warunków rozliczania kosztów paliwa

Poniżej przedstawiono porównanie podstawowych przypadków i limitów rozliczenia:

Status pojazdu Limit zaliczenia kosztów paliwa Warunki rozliczenia
Pojazd stanowiący środek trwały, użytkowany mieszanie 75% Brak ewidencji przebiegu pojazdu
Pojazd stanowiący środek trwały, użytkowany wyłącznie służbowo 100% Prowadzenie ewidencji przebiegu pojazdu, zgłoszenie VAT-26
Pojazd prywatny wykorzystywany w działalności 20% Brak obowiązku ewidencji przebiegu pojazdu
Pojazd leasingowany/najem/dzierżawa (mieszany użytek) 75% Brak ewidencji przebiegu pojazdu

Limity i ograniczenia podatkowe

System limitów rozliczania kosztów paliwa został wprowadzony w celu przeciwdziałania zaliczaniu wydatków prywatnych jako kosztów firmowych.

Limity rozliczania kosztów paliwa przedstawiają się następująco:

  • 75% – dla samochodów firmowych wykorzystywanych mieszanie,
  • 100% – dla samochodów firmowych, wykorzystywanych wyłącznie służbowo z ewidencją przebiegu,
  • 20% – dla pojazdów prywatnych używanych w działalności gospodarczej,
  • w leasingu operacyjnym – 75% (mieszany) lub 100% (wyłącznie służbowy z ewidencją przebiegu).

Pełne odliczenie (100%) kosztów paliwa wymaga nie tylko formalnego zgłoszenia pojazdu, ale i rzetelnego prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu.

Ograniczenia te są ściśle powiązane z regulacjami VAT:

  • 50% odliczenia VAT – gdy pojazd wykorzystywany jest część prywatnie,
  • 100% odliczenia VAT – tylko po złożeniu VAT-26 oraz prowadzeniu ewidencji przebiegu pojazdu.

Rozliczanie VAT od zakupu paliwa

Możliwość odliczenia podatku VAT od paliwa zależy od charakteru wykorzystania pojazdu i spełnienia określonych wymogów formalnych. Przedsiębiorca może wybrać jedną z możliwości:

  • 100% odliczenia VAT – tylko przy wyłącznym użytku służbowym, zgłoszeniu VAT-26 i ewidencjonowaniu przebiegu;
  • 50% odliczenia VAT – w przypadku użytkowania także do celów prywatnych, bez konieczności prowadzenia ewidencji;
  • Brak odliczenia VAT – jeśli pojazd pełni głównie funkcje prywatne.

Zmiana sposobu rozliczenia VAT w trakcie roku podatkowego jest możliwa, lecz wiąże się z koniecznością dopełnienia odpowiednich formalności i aktualizacji dokumentacji.

Wymogi dokumentacyjne i ewidencyjne

Poprawność rozliczania kosztów paliwa w kosztach podatkowych oraz VAT wymaga prowadzenia właściwej dokumentacji:

  • Faktura dokumentująca zakup paliwa wystawiona na firmę;
  • Pełna ewidencja przebiegu pojazdu (w przypadku 100% odliczenia);
  • Dokumenty leasingowe, najmu lub dzierżawy, jeśli dotyczą sposobu finansowania pojazdu;
  • Prawidłowe przechowywanie dokumentacji przez minimum 5 lat od końca roku podatkowego.

Brak szczegółowej ewidencji jest dopuszczalny przy stosowaniu uproszczonych modeli rozliczania (75% lub 20%).

Każde uchybienie w prowadzeniu ewidencji przebiegu pojazdu może skutkować uznaniem całości wydatków za niestanowiące kosztów uzyskania przychodów oraz obowiązkiem zwrotu odliczonych kwot VAT.

Wybrane scenariusze praktyczne

Dla zobrazowania praktycznych aspektów – zobaczmy rozliczanie kosztów paliwa w różnych przypadkach:

Przykład sytuacji Wartość brutto paliwa Stawka VAT Odliczenie VAT Podstawa kosztów podatkowych Limit zaliczenia (do kosztów uzyskania przychodu) Kwota zaliczona do kosztów
Samochód firmowy (mieszany użytek), bez ewidencji przebiegu 800 zł 149,59 zł 50% (74,80 zł) Netto + nieodliczony VAT = 650,41 + 74,79 = 725,20 zł 75% 543,90 zł
Pojazd prywatny w działalności 600 zł 112,20 zł 50% (56,10 zł) 487,80 + 56,10 = 543,90 zł 20% 108,78 zł
Samochód firmowy z pełną ewidencją (wyłącznie służbowy) 1000 zł 186,99 zł 100% (186,99 zł) 813,01 zł netto 100% 813,01 zł
Leasing operacyjny (mieszany użytek) 700 zł około 128,46 zł 50% (ok. 64 zł) 636 zł 75% 477 zł

Powyższe przykłady potwierdzają, że wybór sposobu ewidencjonowania i status samochodu istotnie wpływają na zakres korzyści podatkowych.

Konsekwencje nieprawidłowego rozliczania kosztów paliwa

Nierzetelne rozliczanie wydatków na paliwo naraża przedsiębiorców na wysokie sankcje finansowe oraz podatkowe. Wśród najczęstszych skutków nieprawidłowości znajdują się:

  • obowiązek dopłaty podatku dochodowego wraz z odsetkami,
  • konieczność zwrotu VAT z odsetkami i utrata prawa do odliczeń,
  • możliwość nałożenia kar pieniężnych przez organy podatkowe,
  • zakwestionowanie charakteru służbowego przebiegu pojazdu i ujętych kosztów,
  • ryzyko podważenia wiarygodności całej prowadzonej przez przedsiębiorcę dokumentacji.

Regularny przegląd dokumentacji i przestrzeganie oficjalnych procedur znacząco ograniczają ryzyko sporów z organami podatkowymi.

Nowe trendy regulacyjne i rekomendacje

Postępująca cyfryzacja, rosnąca rola pojazdów elektrycznych i technologie telematyczne stopniowo zmieniają zasady dotyczące rozliczania kosztów paliwa i eksploatacji pojazdów w działalności gospodarczej.

  • coraz większe znaczenie ma dokumentacja elektroniczna i elektroniczna ewidencja przebiegu pojazdów,
  • wzrost udziału pojazdów o napędzie alternatywnym (np. elektryczne),
  • wiele zmian motywowanych jest polityką proekologiczną (UE i krajowa),
  • rosnąca rola automatycznych systemów raportowania i kontroli wydatków,
  • stopniowe ujednolicanie zasad w międzynarodowych strukturach gospodarczych.

Rekomenduje się przedsiębiorcom regularne śledzenie zmian prawnych oraz inwestycję w rozwiązania ułatwiające dokumentowanie przejazdów i wydatków eksploatacyjnych. Umożliwi to szybsze dostosowanie się do przyszłych wymagań i wykorzystanie nowych możliwości optymalizacji podatkowej.

Powiązane:

  1. Czy ubezpieczenie AC jest kosztem uzyskania przychodu?
  2. Czy wynajem samochodu jest kosztem uzyskania przychodu?
  3. Czy 50% VAT od paliwa jest kosztem uzyskania przychodu?
  4. Czy opłata za parking jest kosztem uzyskania przychodu?
  5. Czy leasing jest kosztem uzyskania przychodu?
  6. Czy podatek od środków transportowych jest kosztem uzyskania przychodu?
  7. Czy ubezpieczenie samochodu jest kosztem uzyskania przychodu?
Podziel się artykułem
Facebook LinkedIn Email Kopiuj link Drukuj
przezAgnieszka Samek
Księgowa / autorka
Obserwuj:
Księgowa z ponad 15-letnim doświadczeniem, pomaga przedsiębiorcom zrozumieć finanse. Absolwentka Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, przez 7 lat pracowała w audycie, a następnie przez 5 lat jako główna księgowa w IT. Od 3 lat prowadzi własne biuro rachunkowe, obsługując ponad 50 klientów (JDG, księgi rachunkowe). Autorka serwisu "i Mała Księgowość".
Poprzedni person in black suit jacket holding white tablet computer Czy odsetki karne są kosztem uzyskania przychodu?
Następny person driving car during daytime Czy ubezpieczenie AC jest kosztem uzyskania przychodu?
Brak komentarzy

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *


- Reklama -
100 zł rabatu na księgowego inFakt100 zł rabatu na księgowego inFakt

O autorze

przezAgnieszka Samek
Księgowa / autorka
Obserwuj:
Księgowa z ponad 15-letnim doświadczeniem, pomaga przedsiębiorcom zrozumieć finanse. Absolwentka Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, przez 7 lat pracowała w audycie, a następnie przez 5 lat jako główna księgowa w IT. Od 3 lat prowadzi własne biuro rachunkowe, obsługując ponad 50 klientów (JDG, księgi rachunkowe). Autorka serwisu "i Mała Księgowość".

Koniecznie przeczytaj

inFakt

Szczera recenzja inFakt: Warto skorzystać w 2025? Opinie

Szukasz rzetelnych opinii o inFakt? Chcesz wiedzieć, czy inFakt jest odpowiedni dla Twojego biznesu? W tej recenzji sprawdzę, co mówią…

przez Agnieszka Samek
10 min. czytania
iFirma
Szczera recenzja iFirma: Warto skorzystać w 2025? Opinie

Szukasz szczerych opinii o iFirma? Dowiedz się, czy ten program księgowy spełni…

12 min. czytania
Fakturownia
Fakturownia: opinie i recenzja. Warto korzystać w 2025?

Czy Fakturownia to dobry wybór do fakturowania? W tym artykule poznasz opinie…

15 min. czytania

Poradniki

black iphone 4 beside black and silver remote control

Co to są koszty uzyskania przychodu i jak wpływają na podatek PIT?

Koszty uzyskania przychodu to kluczowy element w rozliczeniach podatkowych, wpływający…

2025-09-12

Czy zakupy z dotacji można uwzględnić w kosztach firmy? Zasady, interpretacje i zwolnienia

Czy zakupy z dotacji można wrzucić…

2025-09-11

Faktura korygująca co to i jak ją poprawnie wystawić – elementy, obowiązki i zasady

Faktura korygująca to dokument niezbędny w…

2025-09-02

Podwyższone koszty uzyskania przychodu – jak wpływają na podatek i wynagrodzenie netto?

Podwyższone koszty uzyskania przychodu mogą znacznie…

2025-09-01

Wystawienie faktury przed wykonaniem usługi – przepisy prawne i obowiązki podatkowe

Czy można wystawić fakturę przed wykonaniem…

2025-08-30

Podobne artykuły

man in yellow jacket standing beside white car
Koszty uzyskania przychodu

Czy mandat jest kosztem uzyskania przychodu?

Polskie prawo podatkowe jednoznacznie reguluje kwestię zaliczania mandatów karnych do kosztów uzyskania przychodów, kategorycznie wykluczając tego typu wydatki z możliwości…

10 min. czytania
Side view of crop anonymous female entrepreneur in luxury ring working on netbook at wooden table
Koszty uzyskania przychodu

Czy koszty upomnienia są kosztem uzyskania przychodu?

Problematyka kosztów upomnienia w kontekście podatku dochodowego to zagadnienie wymagające szczegółowej analizy przepisów i realnych sytuacji gospodarczych. Najważniejsze jest rozróżnienie,…

7 min. czytania
a person is using a pos machine in a store
Koszty uzyskania przychodu

Czy kasa fiskalna jest kosztem uzyskania przychodu?

Rozliczenie kas fiskalnych jako kosztów uzyskania przychodu to istotna kwestia podatkowa, wymagająca uwzględnienia wartości urządzenia, decyzji podatnika oraz charakteru działalności…

8 min. czytania
person holding brown eyeglasses with green trees background
Koszty uzyskania przychodu

Czy okulary korekcyjne mogą być kosztem uzyskania przychodu?

Zagadnienie zaliczania wydatków na okulary korekcyjne do kosztów uzyskania przychodu pozostaje jednym z najbardziej kontrowersyjnych problemów podatkowych w Polsce, szczególnie…

9 min. czytania
i Mała Księgowość i Mała Księgowość

Treści przedstawione na tej stronie mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią porady podatkowej. Korzystanie z zawartych tu informacji odbywa się na własną odpowiedzialność. Przed podjęciem jakichkolwiek działań, zalecamy konsultację z wykwalifikowanym doradcą podatkowym lub księgowym.

Kategorie

  • Biznes
  • Faktury
  • Korekty i błędy
  • Koszty uzyskania przychodu
  • Księgowanie i ewidencja
  • Księgowość międzynarodowa
  • Narzędzia
  • Rozliczenia
  • Terminy i obowiązki
  • VAT i Podatki
  • Pozostałe

Strony

  • O serwisie
  • Polityka prywatności
  • Mapa strony
  • Kontakt

© i Mała Księgowość (i-malaksiegowosc.pl). Wszelkie prawa zastrzeżone.

Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?