• Strona główna
  • Księgowość
    • Faktury
    • Korekty i błędy
    • Koszty uzyskania przychodu
    • Księgowanie i ewidencja
    • Księgowość międzynarodowa
    • Narzędzia
    • Rozliczenia
    • Terminy i obowiązki
    • VAT i Podatki
  • Biznes
  • Pozostałe
  • Strony
    • O serwisie
    • Mapa strony
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
Czytasz: Czy ubezpieczenie AC jest kosztem uzyskania przychodu?
Udostępnij

i Mała Księgowość

O księgowości, podatkach, fakturach, finansach i biznesie

i Mała Księgowośći Mała Księgowość
Font ResizerAa
  • Biznes
  • Faktury
  • Korekty i błędy
  • Koszty uzyskania przychodu
  • Księgowanie i ewidencja
  • Księgowość międzynarodowa
  • Narzędzia
  • Rozliczenia
  • Terminy i obowiązki
  • VAT i Podatki
  • Pozostałe
Szukaj
  • Kategorie
    • Biznes
    • Faktury
    • Korekty i błędy
    • Koszty uzyskania przychodu
    • Księgowanie i ewidencja
    • Księgowość międzynarodowa
    • Narzędzia
    • Rozliczenia
    • Terminy i obowiązki
    • VAT i Podatki
    • Pozostałe
  • Strony
    • O serwisie
    • Polityka prywatności
    • Mapa strony
    • Kontakt
Obserwuj nas
© i Mała Księgowość (i-malaksiegowosc.pl). Wszelkie prawa zastrzeżone.
Koszty uzyskania przychodu

Czy ubezpieczenie AC jest kosztem uzyskania przychodu?

Agnieszka Samek
Aktualizacja: 2025-08-13 14:35
Agnieszka Samek - Księgowa / autorka
Udostępnij
9 min. czytania
person driving car during daytime
Udostępnij

Ubezpieczenie autocasco (AC) to jeden z kluczowych elementów ochrony pojazdów wykorzystywanych w działalności gospodarczej. Składki na AC mogą być kosztem uzyskania przychodu, jednak obowiązuje limit 150 tysięcy złotych, wpływający na możliwość pełnego lub częściowego rozliczenia w kosztach podatkowych. W przeciwieństwie do ubezpieczeń OC, w przypadku AC dla droższych samochodów obowiązuje proporcjonalne ograniczenie. System ma ograniczyć odliczanie kosztów związanych z luksusowymi autami, zapewniając jednocześnie prawo do rozliczania uzasadnionych kosztów prowadzenia działalności.

Tu przeczytasz
  • Podstawy prawne i klasyfikacja ubezpieczeń komunikacyjnych
  • Zasady ogólne dotyczące kosztów uzyskania przychodu
  • Limit 150 tysięcy złotych i mechanizm jego stosowania
  • Różnorodność statusów własnościowych pojazdu
  • Metody obliczania i przykłady praktyczne
  • Orzecznictwo i interpretacje organów skarbowych
  • Praktyczne aspekty księgowania i dokumentowania
  • Aspekty VAT i inne podatki
  • Rozwój regulacji i perspektywy zmian
  • Najczęstsze błędy w praktyce
  • Porównania międzynarodowe i kontekst europejski
  • Wnioski i rekomendacje dla przedsiębiorców

Podstawy prawne i klasyfikacja ubezpieczeń komunikacyjnych

Podstawy zaliczania ubezpieczeń do kosztów uzyskania przychodu wynikają z ustaw PIT oraz CIT. Art. 23 ust. 1 pkt 47 ustawy o PIT i art. 16 ust. 1 pkt 49 ustawy o CIT określają, że nie uznaje się za koszt tej części składki, która przypada na wartość pojazdu powyżej 150 tysięcy złotych.

Istnieje podział ubezpieczeń komunikacyjnych ze względu na skutki podatkowe:

  • Ubezpieczenia obowiązkowe – OC, NNW, nie są zależne od wartości pojazdu i mogą być w całości rozliczane w kosztach;
  • Ubezpieczenia dobrowolne – głównie AC, GAP, podlegają proporcjonalnemu ograniczeniu w przypadku pojazdów powyżej limitu;
  • Ubezpieczenia związane z innymi ryzykami – np. od kradzieży, także zależne od wartości pojazdu.

Tylko ubezpieczenia dobrowolne podlegają ograniczeniu, a definicja pojazdu osobowego jest kluczowa dla ich zastosowania:

  • pojazd do przewozu maksymalnie dziewięciu osób z kierowcą,
  • określony w art. 5a pkt 19a PIT i art. 4a pkt 9a CIT,
  • pojazdy nieobjęte tą definicją, np. ciężarówki, nie podlegają limitowi.

Zasady ogólne dotyczące kosztów uzyskania przychodu

Aby wydatek był kosztem podatkowym, musi być:

  • związany z działalnością gospodarczą,
  • faktycznie poniesiony i udokumentowany,
  • nie wyłączony z kosztów przez konkretne przepisy.

Podstawowym dowodem księgowym jest polisa oraz potwierdzenie zapłaty. Ubezpieczenia są zwolnione z VAT, co oznacza, że na polisie nie znajdziemy podatku VAT i nie odliczamy go od składek.

Dokumentacja powinna potwierdzać służbowe wykorzystywanie pojazdu, np. przez ewidencję przebiegu, w której wpisujemy datę, cel wyjazdu i przebieg.

Limit 150 tysięcy złotych i mechanizm jego stosowania

Stosowanie limitu 150 tysięcy złotych polega na ustaleniu proporcji, według której można rozliczyć koszt składki AC:

  • jeżeli wartość ubezpieczenia przekracza limit, rozliczamy tylko proporcjonalną część składki,
  • proporcja to: (150 000 ÷ wartość ubezpieczenia) × składka AC,
  • limit dotyczy wartości przyjętej przez ubezpieczyciela jako podstawa kalkulacji.

Limit nie podlega waloryzacji, więc z roku na rok coraz więcej aut będzie go przekraczać.

Dla pojazdów elektrycznych i wodorowych limit wzrasta do 225 tysięcy złotych.

Różnorodność statusów własnościowych pojazdu

Możliwość rozliczania kosztów ubezpieczenia zależy od statusu pojazdu:

  • Pojazd firmowy – rozliczamy 100% obowiązkowych i proporcjonalnie dobrowolne składki (przy spełnieniu wymogów, takich jak zgłoszenie i ewidencja użytkowania);
  • Pojazd prywatny częściowo firmowy – koszt ubezpieczenia można rozliczyć tylko w 20%, niezależnie od rodzaju pojazdu i składki;
  • Pojazd prywatny w ewidencji środków trwałych, wykorzystywany mieszanie – rozliczamy proporcjonalnie do służbowego wykorzystania pojazdu, na podstawie szczegółowej dokumentacji;
  • Leasing – w operacyjnym w ratach, w finansowym ubezpieczenie rozlicza leasingobiorca zgodnie z zasadami rozliczania kosztów (proporcjonalnie lub 20%, zależnie od statusu pojazdu).

Najkorzystniej podatkowo wypada pojazd firmowy zgłoszony jako wyłącznie służbowy.

Metody obliczania i przykłady praktyczne

Wyznaczenie właściwej wartości pojazdu (kalkulacja składki AC) to pierwszy krok. Wartość przyjęta do obliczeń musi pochodzić z polisy i być podstawą kalkulacji składki.

Oto przykładowe rozliczenia składki AC z limitem:

Rodzaj pojazdu Wartość ubezp. Składka AC Ryczałt/Proporcja Kwota do rozliczenia
Pojazd firmowy 180 000 zł 4 500 zł 150 000 ÷ 180 000 = 0,833 0,833 × 4 500 = 3 750 zł
Pojazd prywatny bez znaczenia 2 400 zł 20% z 2 400 480 zł
Pojazd częściowo służbowy dowolna np. 3 000 zł po ograniczeniu współczynnik służbowego wykorzystania np. 70% 3 000 × 0,70 = 2 100 zł

Proporcjonalne rozliczenie wymaga szczegółowej ewidencji przebiegu pojazdu.

Orzecznictwo i interpretacje organów skarbowych

Praktyka wykształciła jednolite stanowiska:

  • Ubezpieczenia GAP podlegają tym samym ograniczeniom co AC – ponieważ ich składka zależy od wartości pojazdu (NSA, II FSK 112/21);
  • OC i NNW można rozliczać w całości – nie zależą od wartości auta;
  • Ograniczenie dotyczy wyłącznie ubezpieczeń, których składka jest liczona od wartości pojazdu;
  • Podstawą proporcji jest wartość z polisy;
  • Wymagana jest rzetelna dokumentacja służbowego użytkowania (nie wystarczy deklaracja podatnika);
  • Możliwe jest rozliczanie kosztu jednorazowo (metoda kasowa) lub proporcjonalnie (metoda memoriałowa) – należy konsekwentnie stosować wybraną metodę.

Praktyczne aspekty księgowania i dokumentowania

Składki na ubezpieczenie AC księgujemy na podstawie:

  • polisy ubezpieczeniowej,
  • dowodów zapłaty składki (przelew, potwierdzenie płatności),
  • dokumentów wartości pojazdu z polisy,
  • ewidencji przebiegu dla pojazdów mieszanych.

Ewidencja przebiegu powinna zawierać datę, cel podróży, miejsce docelowe, stan licznika początkowy i końcowy.

W KPiR całość składki ujmujemy, gdy wartość pojazdu nie przekracza 150 tysięcy złotych. Przy przekroczeniu wpisujemy tylko kwotę po proporcji.

Regulaminy dotyczące używania pojazdu firmowego i archiwizacja dokumentów na 5 lat są elementami wymaganymi przy rozliczeniu kosztów. Dokumenty należy przechowywać w sposób uporządkowany, gotowy do kontroli.

Aspekty VAT i inne podatki

Usługi ubezpieczeniowe są zwolnione z VAT – zapłacona składka nie podlega odliczeniu podatku. Składki na AC czy OC rozliczamy w pełnej wysokości bez podatku VAT w kosztach, jeśli spełnione są inne warunki podatkowe.

  • Brak obowiązku wykazywania ich w rejestrach VAT,
  • Zwroty składek – jeśli wcześniej były rozliczone w kosztach, trzeba je wykazać jako przychód.

Podatek od środków transportowych również może być kosztem, jeśli pojazd wykorzystywany jest służbowo.

Rozwój regulacji i perspektywy zmian

Limit 150 tysięcy złotych został wprowadzony w 2019 roku w miejsce 20 tysięcy euro i nie podlega indeksacji. Przez wzrost cen samochodów systematycznie obejmuje coraz większą liczbę pojazdów. Dla pojazdów elektrycznych i wodorowych przewidziano preferencję – limit 225 tysięcy złotych.

Nowoczesne telematyczne produkty ubezpieczeniowe (np. „pay as you drive”) mogą w przyszłości wymusić modyfikacje przepisów. Rozwój regulacji unijnych również może skutkować zmianami w polskim prawie podatkowym.

Najczęstsze błędy w praktyce

W praktyce podatnicy popełniają określone błędy. Najważniejsze z nich to:

  • nieprawidłowe określenie wartości pojazdu w polisie (niepoprawna podstawa do obliczeń),
  • brak albo nierzetelna ewidencja przebiegu pojazdu,
  • nieprawidłowy moment rozliczenia kosztów (brak proporcjonalności do roku podatkowego),
  • mylenie zasad rozliczania OC i AC,
  • brak odpowiedniego rozliczenia przy zmianach statusu pojazdu w trakcie roku,
  • nieprawidłowe rozliczanie zwrotów składek.

Porównania międzynarodowe i kontekst europejski

Polska, podobnie jak inne kraje UE, ogranicza podatkowe koszty związane z samochodami o wysokiej wartości:

  • w Wielkiej Brytanii ważny jest poziom emisji CO2 przy ustalaniu ograniczeń,
  • niemieckie regulacje premiują bardzo szczegółową dokumentację służbowego charakteru użycia,
  • we Francji limity uzależnione są od poziomu emisji i ekologiczności pojazdu,
  • kraje skandynawskie stosują wysokie limity dla standardowych pojazdów, bardzo restrykcyjne dla luksusowych.

Coraz częściej kraje wprowadzają preferencje podatkowe dla pojazdów elektrycznych i hybrydowych – Polska wpisuje się w ten trend, oferując wyższy limit kosztów dla takich aut.

Wnioski i rekomendacje dla przedsiębiorców

Dla bezpieczeństwa i optymalizacji podatkowej przedsiębiorcy powinni przestrzegać kilku zaleceń:

  • prowadzić pełną i szczegółową dokumentację wykorzystania pojazdów,
  • weryfikować wartość pojazdu przy kalkulacji składek ubezpieczeń,
  • monitorować na bieżąco zmiany przepisów i interpretacje podatkowe,
  • kalkulować rzeczywistą opłacalność przy zakupie pojazdu powyżej 150 tysięcy złotych,
  • analizować formę wykorzystywania pojazdu (firmowy, prywatny, leasing),
  • precyzyjnie dokumentować wykorzystanie pojazdu do celów służbowych,
  • brać pod uwagę przyszłe preferencje podatkowe związane z napędami alternatywnymi przy zakupie auta,
  • porównywać oferty ubezpieczycieli nie tylko pod kątem składki, ale także zasad kalkulacji wartości pojazdu,
  • kierować się równowagą między korzyściami podatkowymi a realną ochroną ubezpieczeniową.

Optymalizacja wymaga połączenia rzetelnej dokumentacji, starannego wyboru pojazdu i odpowiedniego podejścia do rozliczania kosztów w firmie.

Powiązane:

  1. Czy ubezpieczenie OC jest kosztem uzyskania przychodu?
  2. Czy ubezpieczenie samochodu jest kosztem uzyskania przychodu?
  3. Czy ubezpieczenie sprzętu jest kosztem uzyskania przychodu?
  4. Czy leasing jest kosztem uzyskania przychodu?
  5. Czy wynajem samochodu jest kosztem uzyskania przychodu?
  6. Czy paliwo jest kosztem uzyskania przychodu?
  7. Czy rata leasingowa jest kosztem uzyskania przychodu?
Podziel się artykułem
Facebook LinkedIn Email Kopiuj link Drukuj
przezAgnieszka Samek
Księgowa / autorka
Obserwuj:
Księgowa z ponad 15-letnim doświadczeniem, pomaga przedsiębiorcom zrozumieć finanse. Absolwentka Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, przez 7 lat pracowała w audycie, a następnie przez 5 lat jako główna księgowa w IT. Od 3 lat prowadzi własne biuro rachunkowe, obsługując ponad 50 klientów (JDG, księgi rachunkowe). Autorka serwisu "i Mała Księgowość".
Poprzedni person filing glass bottle lot Czy usługa cateringowa jest kosztem uzyskania przychodu?
Następny pink ceramic pig coin bank Czy składki na ubezpieczenie społeczne są kosztem uzyskania przychodu?
Brak komentarzy

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *


- Reklama -
100 zł rabatu na księgowego inFakt100 zł rabatu na księgowego inFakt

O autorze

przezAgnieszka Samek
Księgowa / autorka
Obserwuj:
Księgowa z ponad 15-letnim doświadczeniem, pomaga przedsiębiorcom zrozumieć finanse. Absolwentka Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, przez 7 lat pracowała w audycie, a następnie przez 5 lat jako główna księgowa w IT. Od 3 lat prowadzi własne biuro rachunkowe, obsługując ponad 50 klientów (JDG, księgi rachunkowe). Autorka serwisu "i Mała Księgowość".

Koniecznie przeczytaj

inFakt

Szczera recenzja inFakt: Warto skorzystać w 2025? Opinie

Szukasz rzetelnych opinii o inFakt? Chcesz wiedzieć, czy inFakt jest odpowiedni dla Twojego biznesu? W tej recenzji sprawdzę, co mówią…

przez Agnieszka Samek
10 min. czytania
iFirma
Szczera recenzja iFirma: Warto skorzystać w 2025? Opinie

Szukasz szczerych opinii o iFirma? Dowiedz się, czy ten program księgowy spełni…

12 min. czytania
Fakturownia
Fakturownia: opinie i recenzja. Warto korzystać w 2025?

Czy Fakturownia to dobry wybór do fakturowania? W tym artykule poznasz opinie…

15 min. czytania

Poradniki

a person writing on a piece of paper

Czy opłaty notarialne są kosztem uzyskania przychodu?

Opłaty notarialne mogą stanowić istotny koszt prowadzenia działalności gospodarczej oraz…

2025-08-13

Czy napiwek jest kosztem uzyskania przychodu?

Kwalifikacja napiwków jako kosztów uzyskania przychodów…

2025-08-13

Czy VAT niepodlegający odliczeniu jest kosztem uzyskania przychodu?

Problematyka zaliczania VAT niepodlegającego odliczeniu do…

2025-08-13

Czy składki na ubezpieczenie społeczne są kosztem uzyskania przychodu?

Zagadnienie traktowania składek na ubezpieczenie społeczne…

2025-08-13

Czy PCC przy zakupie nieruchomości jest kosztem uzyskania przychodu?

Pytanie o możliwość uznania podatku od…

2025-08-13

Podobne artykuły

a man pumping gas into his car at a gas station
Koszty uzyskania przychodu

Czy 50% VAT od paliwa jest kosztem uzyskania przychodu?

Nieodliczony VAT od paliwa do samochodów osobowych to istotna kwestia dla przedsiębiorców, którzy na co dzień rozliczają wydatki związane z…

9 min. czytania
man climbing on ladder inside room
Koszty uzyskania przychodu

Czy fundusz remontowy jest kosztem uzyskania przychodu?

Kwestia uwzględniania wydatków na fundusz remontowy w kosztach uzyskania przychodów należy do najtrudniejszych zagadnień podatkowych w polskim prawie. Analiza interpretacji,…

11 min. czytania
person in blue jacket holding white textile
Koszty uzyskania przychodu

Czy test na COVID jest kosztem uzyskania przychodu?

Kwestia, czy testy na COVID-19 mogą być uznane za koszt uzyskania przychodu dla firm, stała się jednym z najważniejszych zagadnień…

7 min. czytania
a car key with a remote control attached to it
Koszty uzyskania przychodu

Czy rata leasingowa jest kosztem uzyskania przychodu?

Rata leasingowa jako koszt uzyskania przychodu to jedno z kluczowych zagadnień podatkowych w firmach korzystających z finansowania środków trwałych. Możliwość…

9 min. czytania
i Mała Księgowość i Mała Księgowość

Treści przedstawione na tej stronie mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią porady podatkowej. Korzystanie z zawartych tu informacji odbywa się na własną odpowiedzialność. Przed podjęciem jakichkolwiek działań, zalecamy konsultację z wykwalifikowanym doradcą podatkowym lub księgowym.

Kategorie

  • Biznes
  • Faktury
  • Korekty i błędy
  • Koszty uzyskania przychodu
  • Księgowanie i ewidencja
  • Księgowość międzynarodowa
  • Narzędzia
  • Rozliczenia
  • Terminy i obowiązki
  • VAT i Podatki
  • Pozostałe

Strony

  • O serwisie
  • Polityka prywatności
  • Mapa strony
  • Kontakt

© i Mała Księgowość (i-malaksiegowosc.pl). Wszelkie prawa zastrzeżone.

Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?