Koszty wysyłki na fakturze? Jak je ująć?

Dodał: Tomasz Bednarz, w Porady księgowe . ,

Sprzedaż przez Internet czy w formie katalogu wysyłkowego bądź telesprzedaży, wymusza na przedsiębiorcy dostarczenie w pewnej formie przesyłki do klienta. W jaki sposób powinny być księgowane koszty owej przesyłki?

sprzedaż wysyłkowaDziałalność sklepu internetowego

E-sklepy prowadzą działalność handlową na odległość, co oznacza, że klient zamawiając ze strony internetowej produkty sprzedawane przez sklep internetowy musi liczyć się z tym, że na przesyłkę przyjdzie mu poczekać. Jak dotychczas e-sklepy gwarantują dostawę w 24 godziny od chwili złożenia zamówienia, o ile doba wypada w dzień roboczy, a nie dzień wolny od pracy. Warto podkreślić, że koszty przesyłki należy albo doliczyć do wydatków związanych z zakupem zamówionych w witrynie sklepowej towarów, albo są one pokrywane przez e-sklep.

Jak z perspektywy przedsiębiorcy prowadzącego sklep internetowy wygląda kwestia ponoszenia kosztów przesyłki towaru do klienta i jak powinien on zaksięgować na fakturze owe koszty pobierając stosowną kwotę od klienta?

Faktura z kosztami wysyłki towarów

Ustawa o VAT i inne przepisy podatkowe wskazują, jak prawidłowo przedsiębiorca będący czynnym podatnikiem VAT, powinien ująć na fakturze koszty wysyłki towarów. Koszty te mogą być:

  • Dodane do ceny towarów w jednej sumie,
  • Wyszczególnione na fakturze VAT jako odrębna pozycja.

Koszty wysyłki towarów nie mogą być rozpatrywane jako odrębna kategoria świadczenia. Nie stanowią one osobnej usługi świadczonej przez przedsiębiorcę w ramach wykonywanej przez niego działalności gospodarczej. Jednakże, koszty te są niezbędne dla uzyskania przychodu, przez co koszty wysyłki powinny być opodatkowane dokładnie taką samą stawką podatku VAT jak towar, który zakupił klient.

Całkowita kwota płacona przez nabywcę towaru za zakup i wysyłkę stanowi dla sprzedającego przychód z prowadzonej działalności gospodarczej. Stąd też kwotę łączną sprzedający powinien wpisać do księgi przychodów i rozchodów w kolumnie numer 7. Osobna opłata pocztowa za wysyłkę zakupionych przez nabywców towarów będzie stanowiła koszt uzyskania przychodów dla sprzedającego. Na podstawie rachunku z poczty czy od kuriera, kwota ta powinna być umieszczona w kolumnie 13 księgi przychodów i rozchodów.